fbpx

כאבים ממקור מפרקי

כפי שהוסבר קודם לכן, ישנם זוג של מפרקים בין כל שתי החוליות. מפרקים אלו הניקראים פאצטים. כתוצאה מחבלה או הפעלת מעמס גדול, נוצרת פגיעה במפרק וכתוצאה מכך דלקת. התופעה שכיחה יותר בגילים הצעירים עקב פעילות ספורטיבית או מאמץ גופני קשה.

אופי הכאב
הכאב מתאפיין בדרך כלל ככאב ממוקד לנקודה מסוימת בגב, מתגבר בתנועה אך בייחוד בתנועות סיבוביות וקימור הגב לאחור. לעיתים הכאב מקרין לאיזור ישבנים ומיפשעה.

כאשר מצב הדלקת הוא כרוני לאורך שנים, מאבד המפרק את צורתו הרגילה, ומגדל רקמת עצם נוספת סביבו (היפר-טרופיה ואוסטאופיטים). הגידול בעצמות המפרק רק מחמיר את הכאב ומונע תנועות מסוימות. מצב זה אופייני יותר לגיל המבוגר בו אנו רואים ניוון במפרקים בכל הגוף (מכונה אוסטאו-ארטריטיס). לרב המפרקים הנפגעים הם בין חוליה הרביעית, החמישית והעצם הסקרום. מפרק נוסף הנפגע ומקרין על הגב התחתון הוא המפרק בין עצם הסקרום ועצמות האגן (סקרו-איליאק). אלו זוג מפרקים גדולים היושבים משני צידי עצם הסקרום וניפגעים רק בחבלות קשות, או מיציבה פגומה לאורך שנים (למשל אי שיוויון באורך הרגליים) ובמחלות ראומטיות שיסקרו מתחת. במרבית המקרים הכאב מקרין לאיזור הישבנים ומתגבר בישיבה ועמידה ממושכת.

אמצעי הדמיה
מקובל להתחיל עם צילום רנטגן רגיל של גב ואגן. לרב ממשיכים עם CT שנותן תשובות יותר מדויקת לגבי מיבנה עצם. מיפוי עצמות הוא סוג של בדיקה שונה במקצת, במיפוי האיזוטופים מצטברים באיזורי פעילות מוגברת ברקמת העצם. איזורים עם דלקת הם איזורים מסוג זה לכן ניתן לזהות איזה מהמפרקים מודלק.

הטיפול
הטיפול בבעיות מיפרקיות הוא לרב בתרופות משככות כאב ותרופות נוגדות דלקת. לאחר מכן נוספות הזרקות למפרקים עם תרופות ממשפחת הסטרואידים. במצבים עמידים לטיפול נישקול שימוש בטכנולוגית גלי הרדיו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *