fbpx

כאב במחלות ממאירות

כאב הוא אחד התסמינים הנפוצים ביותר במחלת ממאירות. בשלבים המתקדמים של המחלה כ 75% מהחולים סובלים מכאב תמידי. במקרים רבים הסבל מהכאב הוא הבעיה העיקרית של החולה. היא זו שגורמת לירידה בתפקוד. מונעת מהחולה לצאת מביתו, לקיים קשרים חברתיים ומונעת מימנו לסיים את חייו בכבוד.
הסיבות לכאב ולסבל מרובות. במקום הראשון עומד הגידול והגרורות. הגידולים גורמים ללחץ על איברים בגוף ועל ידי כך גורמים לכאב. מלבד הלחץ על האיברים תאי הגידול גורמים למצב דלקתי סביב הרקמה שמגביר את הכאב. סוג הכאב הוא ביחס למיקום הגידול והגרורות. הכאב מהלחץ מתאפיין מכאב עמום ותמידי המתגבר בתנועה.

כאב גרמי
המקום השכיח לכאב הוא בעצמות. לגרורות במחלות ממאירות רבות יש נטייה להתמקם בתוך עצמות. בתוך העצם הגרורה יוצרת מצב דלקתי, הרס של רקמת עצם  ובניה לא תקינה מחדש של העצם. מאחר ופעילות זו מחלישה את מיבנה העצם נוצרים שברים פתולוגים שמחמירים את הכאב. הגרורות בעצמות שכיחות בעיקר בממאירויות ממקור שד,  ערמונית, ריאות, מעי גס, שהם גם לצערנו בין הממאירויות השכיחות. הכאב הוא תמידי מהדלקת הנוצרת ובנוסף יש כאב עז בהפעלת לחץ על העצם בזמן תנועה.

כאב וויסצרלי/ כאב באיברים פנימיים
מקור נוסף לכאב הוא התמקמות של הגידול או גרורותיו בתוך איברים פנימיים. הגידול בנוסף לתופעות הדלקתיות שיוצר גורם למתיחה של העטיפות של האיבר הפנימי ובכך גורם לכאב. הגידול חוסם את הניקוז מאותם איברים ולכן גורם לגודש שמוסיף למתיחה של עטיפות האיבר והגברת הכאב. גידולים מסוימים כמו סרטן הלבלב גורמים לכאב עקב שחרור של חומרים מעכלים מהלבלב לחלל הבטן. גידולים בכבד ובמערכת המרה גורמים לירידה בסילוק מיצי המרה לגודש כבדי וכאב.

כאב איסכמי/ כאב מחוסר אספקת דם
 בעיה נוספת היא אספקת הדם לגידול ולאיבר בו הוא נמצא. פעמים רבות הספקת הדם לגידול ולאיבר שמקיף אותו לא מספיקה עקב קצב הגדילה המהיר שלו, שמובל לנמק בגידול. שיחרור חומרים הגורמים לדלקת. הלחץ שנוצר על כלי הדם ואף חדירת הגידול לתוכם מקטינים את הספקת הדם לאיברים השונים. דבר זה מוביל לכאבים איסכמים (כאב הנובע מחוסר חמצן לריקמה) ולנמק.

כאב נוירופטי/ כאב עצבי
חדירת תאי גידול לעצבים או לחץ על עצבים ממסת הגידול הינה גם כן בעיית כאב משמעותית, הגורמת לכאב בעל אפיונים עצביים. הכאב המכונה כאב נוירופטי (כאב עצבי) הוא בעל אופי דוקר, חד, שורף, מתפרץ בפתאומיות ומקרין לאותם איברים המעוצבבים על ידי העצב הפגוע. המח ועמוד השדרה הם מהמקומות הנפוצים לגרורות. הגרורות גורמות ללחץ על רקמות מח ומפריעות בניקוז הנוזלים המח. דבר המוביל לכאב ראש עזים במיוחד בבקרים. חדירת הגידולים לעמוד השדרה ולגופי החוליות מובילה לשברים ולחץ של הגידול והעצמות על חוט השדרה ושורשי העצבים היוצאים מימנו. דבר המוביל לכאבים עזים ואף לשיתוק.

זיהומים
פעילות התרופות הכמותרפיות גורמת לדיכוי של מח העצם וירידה בתפקוד המערכת החיסונית של הגוף ובכך הופכת את החולים לרגישים לזיהומים. מבחינת הכאב הזיהום השכיח הוא התפרצות של שלבקת חוגרת (Herpes Zoster) שהיא מחלה הגורמת לכאב עז עקב פגיעה בעצבים. גם לאחר ההחלמה הלוקחת מספר שבועות יכולה להתפתח תסמונת כאב חדשה ממקור העצבים שנפגעו. הקרנות וכמותרפיה כמו שהוזכרו מעל גורמים לנזק לריריות וחושפים אותם בנוסף לזיהומים הגורמים לכיבים וכאב.

כאבים נוספים מופעים כתוצאה מהטיפולים אותם עוברים החולים: ניתוחים להסרת הגידול או להקטנתו גורמים לכאב כמובן, כמו שנסקר בפרק העוסק בכאב לאחר ניתוח. מירב הניתוחים מבוצעים בבית החזה ובאברי הבטן הפנימיים שהם מהאזורים הכואבים יותר לאחר ניתוח. במקרים רבים המנתחים משאירים נקזים אשר גם הם גורמים לכאב בחולים.

טיפולים כמותרפים מיועדים להקטין את ולהרוג את הגידול. אך פעמים רבות הם פוגעים גם ברקמות אחרות. התרופות הכמותרפיות גורמות בהרבה מיקרים להרס של ריריות. הרס הריריות בפה ובבית הבליעה גורמות לסבל קשה לחולים בייחוד באכילה ודיבור. בנוסף סוגים מסוימים של התרופות הכמותרפיות גורמות לנזק למערכת העצבים ובמיוחד לעצבים הקטנים בקצות הגפיים. דבר גורם לכאב נוירופטי כפי שהוזכר מעל.

הקרנות הם שיטה טיפולית נוספת להקטנה והרס של גידולים. אך לעיתים הם גורמים לפגיעה ברקמות הסובבות את הגידול. ריריות רגישות במיוחד להקרנות, וכאשר ההקרנה היא לאזור הצוואר נפגע בית הבליעה. בנוסף אנו רואים פגיעה בעצבים. הופעת הכאב העצבי לאחר הקרנה יכולה להיות מאוחרת ולהופיע לאחר חודשים מזמן הקרינה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *