fbpx

השתלת משאבות לעמוד השדרה

מתי משתילים משאבה בעמוד השדרה?

חולים רבים סובלים מכאבים בפלג הגוף התחתון, אגן ובטן. הסיבות רבות ונעות בין כאבי גב, כאבים לאחר ניתוחי גב, בטן ואגן, מחלות גרורתיות בבטן, באגן ובעצמות הגב והגפיים, CRPS RSD ואחרות.

 תחילה אנו מנסים טיפול תרופתי פומי, אך כשזה נכשל בהקלת הכאב, או לחילופין המינונים הנדרשים כה גבוהים שגורמים לתופעות לוואי קשות, יש לשקול השתלת משאבות. כדי להבין את דרך פעולתן של המשאבות, יש להבין תחילה את מיבנה עמוד השִדרה: במרכז יש לנו את חוט השִדרה. חוט השִדרה מוקף בנוזל התוך שידרתי. הנוזל הזה עוזר להגן ולהזין את חוט השִדרה.

מה היתרון בהשתלת משאבות בעמוד השדרה?

העיקרון העומד מאחורי המשאבות התוך-שדרתיות הוא שתרופה כמו מורפין שניתנת לתוך הנוזל התוך-שדרתי חזקה פי 1,000 מאותה תרופה שניתנה דרך הפה.

מעבר ליתרונות במינון, ישנם יתרונות נוספים:

  • תרופות הניתנות דרך הפה או הוורידים נספגות לדם ומשפיעות על כלל הגוף, ולכן גורמות לתופעות לוואי. כאשר המורפין ניתן ישירות לנוזל התוך שדרתי, השפעתו על מערכות הגוף קטנה, ולכן מיעוט בתופעות לוואי, למשל, עצירות שהיא אחת הבעיות הקשות בנטילת מורפין ודומיו נעלמת.
  • התרופה ניתנת לנוזל השדרתי בגובה הגב התחתון ושם גם מתבצע מירב שיכוך הכאב, ולכן הפיזור של התרופה למוח קטן ביותר. בחולים הסובלים
    מישנוניות או בלבול כתוצאה משימוש באופיואידים דרך הפה או הווריד מהווה שיטה זו יתרון ניכר.

אנו יכולים לתת בנוסף חומרים אחרים מלבד האופיואידים. למשל, חומרי הרדמה מקומיים במינון קטן כך שיחסמו את הולכת הכאב ללא פגיעה ביכולת התנועתית. היום יש מגוון גדול של תרופות היכולות להינתן לנוזל התוך שידרתי להקלת הכאב עם מיעוט של תופעות לוואי.

כיצד מחדירים משאבה תוך שידרתית?

טכניקת ההחדרה פשוטה. מחדירים מחט לגב התחתון (כמו להזרקה אפידורלית). דרך המחט מועברת צינורית דקיקה לתוך הנוזל התוך שידרתי. משם מתחת לעור אנו מעבירים את הצינורית לרוחב הגב, עד לאיזור המותן, בחלקו הקדמי של קיר הבטן. שם מחברים את הצינורית למשאבה המושתלת בתוך כיס שניבנה מתחת לעור, כך שבסיום הפעולה כל המערכת הינה תת-עורית, והחולה יכול לעשות הכל. המשאבה מכילה בין 20 ל 50- מ"ל. המשאבה ממולאת על ידי דקירה עם מחט, אחת למספר שבועות עד חודשים.

ניתן לבצע את ההשתלה כאשר החולה ער, רק עם טישטוש והרדמה מקומית, אך במקרים רבים אנו מעדיפים לבצע את ההשתלה תחת הרדמה כללית.

סיבוכים ותופעות הלוואי

הסיבוכים השכיחים נובעים מזיהום מהפעולה הניתוחית, זיהומים דרך הצנרת לתוך החלל התוך שידרתי, היווצרות גידולים צלקתיים על קצה הצינורית והפרעות בתיפקוד של הורמוני הגוף כמו אגירת נוזלים ברגליים או אימפוטנציה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *