fbpx

כאבי מפרקים

מה הן הסיבות לכאבי מפרקים?

כאבי מפרקים יכולים להופיע כמעט בכל מפרק בגופינו. אחת הסיבות העיקריות הן שחיקה של סחוסי המפרק המכונה אוסטאוארטריטיס (אוסטאו משמעו עצם, ארטרו משמעו מפרק, סיומת -יס משמעה דלקת). השחיקה נגרמת מעומס על המפרק.

לעיתים במקביל לשחיקה יש גידול ברקמת העצם סביב המפרק ואף בתוכו. גדילת העצם הלא סדירה מגדילה את  החיכוך הלא אחיד סביב ובתוך המפרק ולהחמרת הבעיה. תופעות אלו גורמת להיווצרות דלקת במפרק. אין מדובר בדלקת זיהומית, אין כל חיידק או ווירוס במפרק. זוהי דלקת שנוצרת משחרור של חומרים ותאי חיסון של הגוף לאזור המפרק כתגובה לנזק שנגרם כתוצאה מהחיכוך. הדלקת והחיכוך המתמיד גורמים לכאב. 

סיבות נוספות לכאב מפרקי

  • טראומה ושברים המערבים את המפרק
  • זיהומים במפרק ע"י חיידקים ולעיתים ווירוסים.
  • במחלות אוטו-אימוניות (אוטו משמעו עצמי, אימוני משמעו חיסוני). במחלות האוטו-אימוניות, מערכת החיסון של הגוף תוקפת את הסחוס במפרקים, מאחר והיא מזהה אותו כגוף זר. מחלות "דלקת פרקים",  "קדחת השיגרון", "זאבת" ועוד הם דוגמאות למחלות מסוג זה, הפוגעות במפרקים.

הטיפול בבעיות מפרקים

הטיפול בבעיות מפרקים מתבצע ברובו ע"י ראומטולוגים (בעיקר כשמדובר במחלות אוטו-אימוניות) וע"י אורטופדים (כשמדובר בטראומה למפרק או כשיש מקום להתערבות ניתוחית לתיקון או החלפת המפרק). רופאי הכאב בד"כ מטפלים בכאבי מפרקים לאורך ציר עמוד השדרה או בחולים שלא השיגו מזור במקומות אחרים.
לא נדון כאן בפיתרונות של הטיפול הראומטולוגי המבוסס ברובו על זיהוי המחלה האוטו-אימונית ומתן תרופות שיורידו את פעילות המערכת החיסונית. כמו כן, לא נדון בטיפולים האורטופדים הניתוחים.

טיפול בכאב מפרקי

הזרקות למפרקים הן מדרכי הטיפול המקובלות לכאב פרקי. כמו שציינו מעל, המפרקים כואבים עקב היווצרות תגובה דלקתית לחיכוך בתוכן. ולכן ההזרקות שמבצעים רופאי הכאב מכוונות לטיפול בהן.

  • הזרקה של סטרואידים במינון נמוך לחלל המפרק: לרב משתמשים בבטה-מטזון (צלסטון ודיפרוספן). הסטרואידים כמו שציינו קודם הינן תרופות המקטינות את התגובה החיסונית של הגוף ומקטינות את הדלקת באזור בו מוזרקות. עקב המינון הנמוך לרב אין תופעות לוואי לשימוש בסטרואידים. הסיכון נובע מהזרקות חוזרות הפוגעות במפרק ולעיתים מהחשיפה הממושכת של כלל הגוף לסטרואידים. על מנת להקטין את הכאב בזמן ההזרקה לרב מוסיפים כמות קטנה של חומרי הרדמה מקומיים. לרב לידוקאין או בופיוואקאין.
  • הזרקות של תרופות המיועדות ל"שמן" את חלל המפרק: החומרים משמשים מעין חומרי סיכה המחליפים את הסחוסים הפגועים ומקטינים את החיכוך. אין מידע רפואי המראה כי ישנו שיפור במצב המפרק , אך יש שיפור בכאב. התרופות המקובלות התרכובות המבוססות על חומצה הילריאונית. לרב אין תופעות לוואי מההזרקות.

    הסיבוכים מההזרקות למפרק הן קטנות. יש כמובן לבצע את הפעולה באופן סטרילי כדי להימנע מהכנסת זיהום למפרק. יש לשקול ולהימנע מהזרקה למפרק בחולה הנוטל תרופות מדללות דם (כמו קומדין או פלוויקס) כדי למנוע דימום לחלל המפרק.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *