fbpx

נקודות הדק
(Trigger Point)

מה הן נקודות הדק?

"נקודות הדק" הן נקודות ברקמת השריר שגורמות לכאב. הסיבה לכאב בנקודות אלו אינה ברורה אך ישנן מספר השערות לסיבת הכאב.

גירוי של "מתח שרירי ממושך" או קרע מזערי בשריר כנראה אחראיים להיווצרות של מרכז כאב. מרכז הכאב משדר גירוי כאב לכיוון המח דרך חוט השדרה. חוט השדרה, בתגובה לגירוי הכאב, מכווץ את סיבי השריר כדי להגן על האזור הפגוע ולמנוע נזק נוסף. עד כאן המנגנון הוא נורמאלי. בנקודה הזו הדרך מתפצלת: אצל רב בני האדם האזור הפגוע מחלים, המתח השרירי שנוצר נעלם, והם חוזרים לתפקוד רגיל. בחלק מסוים וקטן של המקרים, נוצרת תגובה הפוכה לעלית המתח השרירי.

עלית המתח מקטינה את אספקת הדם לשריר ומגבירה בכך את הכאב. העלייה בכאב, בתורה, גורמת לעליה במתח השרירי, ושוב לעליה בכאב, וחוזר חלילה. כך נוצר מעגל שטני שמחזק את עצמו. בנוסף, הכאב בדרכו למח מפעיל גם את המערכת העצבים האוטונומית (שהיא אחראית בין השאר על כיווץ והרחבה של כלי דם). כתוצאה מכך יש כיווץ נוסף של כלי דם וירידה באספקת הדם לשריר.

מיקומם של נקודות ההדק יכול להיות בכל מקום בגוף. אבל ישנם מקומות שכיחים יותר. לדוגמה שרירי הלסת, שרירי צוואר, כתפיים וגב תחתון. הכאב מתאפיין בכך שמיקומו הוא לרב לאורך שריר, מתגבר בהנעת השריר או בלחיצה על מרכזו השריר. לרב הכאב גורם להקרנה לאיזורים סביבו. איזור ההקרנה אינו מאופיין בהתאם לפיזור העצבי הרגיל, ולכן מטעה לפעמים את הרופאים המנסים לאבחנו.

מהן הדרכים לטיפול ב"נקודות הדק"?

  • פעילות גופנית עם מתיחות לרב עוזרת ומשמשת גם כטיפול מונע באנשים הסובלים מהבעיה באופן כרוני. העליה בתפוקת הלב מגדילה את זרימת הדם. הפעילות הגופנית משנה את המתח השרירי בכל הגוף ואנו מקווים שתוך כדי כך יתאזן המתח בשריר הפגוע.
  • מתיחות מקומיות של השריר הפגוע ועיסוי חזק שלו. לפעמים משלבים בטיפול קירור של השריר ע"י תרסיס בשם אתיל-כלוריד (כמו זה שבו מרססים שרירי שחקני כדור-רגל) ואז מתיחות. הטיפול גורם לשחרורו של השרירי ומגדיל את זרימת הדם אליו.
  • דיקור של השריר באזור הכאב משמש כטיפול ולעיתים עוזר בהבחנה. הדיקור מתבצע ע"י מחטים דקות, ללא  הזרקה של תרופה. בזמן הדיקור ישנה תגובה ייחודית של השריר הפגוע. יש מעין "קפיצה" של השריר ו"נעילה" של המחט שאופיינית לנקודות הדק. הדיקור גורם לאחר מכן להרפיה ולהגדלה באספקת הדם לאזור.
  • TENS הינו מכשיר חשמלי המוצמד לעור ע"י מדבקות באזור הכאב וגורם לגירוי חשמלי שמכווץ ומרפה את השריר. בנוסף חוסם באופן חלקי את הולכת הכאב. (ראה עוד על מכשיר הTENS )
  • הזרקות לנקודות הדק הם טיפול נוסף ויעיל לבעיית נקודות ההדק. אנו מזריקים לשריר כמות קטנה של חומרי הרדמה מקומיים, (כמו חומרי ההרדמה שמזריק רופא השניים) שגורמות לחסימה של סיבי העצב המוליכים את הכאב למח, ומצד שני חוסמים את הפקודות המגיעות מחוט השדרה לשריר להתכווץ. בכך אנו שוברים את אותו מעגל של כאב/כיווץ שריר בשתי נקודות. בנוסף בחלק ממרפאות הכאב מוסיפים כמות קטנה של סטרואידים. הסיבה לכך היא שהסטרואידים מקטינים תהליכים דלקתיים שנוצרו באזור כתוצאה מהכיווץ וחוסר אספקת הדם. כמות הסטרואידים שמוזרקת היא קטנה ביותר ולכן אינה גורמת לתופעות לוואי.
  • טיפול תרופתי לנקודות הדק מבוסס על ניסיון להרפות שרירים ולהפחית את הדלקת שנוצרה סביב איזור הפגיעה בשריר. תרופות ממשפחות הבנזו-דיאזפינים (ווליום וובאן ודומיו) או בקלופן (בקלוזל) הן תרופות המרפות שרירים ובכך מקטינים את הכאב השרירי. הבעיה שלתרופות הנ"ל יש גם השפעה מרכזית (על המח) הגורמת לטשטוש וישנוניות. תרופות נוגדות דלקת שאינן סטרואידים עוזרות להקלת הכאב באופן ישר ע"י הפחתת הדלקת המקומית, וגם במנגנון מרכזי של הפחתת הכאב במח. חסרונן בסיכונים שגורמות בנטילתם לאורך זמן. (ראה טיפול תרופתי)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *