fbpx

היצרות התעלה התוך שידרתית Spinal Stenosis

אחת הסיבות השכיחות להופעת כאב גב תחתון בגיל מבוגר הינה היצרות של התעלה התוך שידרתית. ההיצרות לרב נובעת מגידול של רקמת העצם בחוליות בשילוב עם בלטי דיסקיות שבפני עצמן לא היו גורמות לבעיה. כתוצאה מההיצרות יש חיכוך מתמיד של העצבים במעברן דרך התעלה. במצב של עמידה נוסף גם שינוי במנח החוליות ובחלק מהמקרים החלקה של החוליות לעמדה המגבירה את הלחץ. כאשר מוסיפים לכך את התנועה של הרגלים בהליכה ולכן מיכה של העצבים, נוצרת הגברה בחיכוך ובלחץ.

מאפייניה של המחלה הם כאבים בגב תחתון בעיקר במצב של עמידה ממושכת והתגברות נוספת של הכאב בזמן הליכה. הכאב בהליכה מתגבר, ומקרין לכיוון הרגליים, בנוסף חולים מדווחים על חולשה ברגלים. במצב האופייני לאחר עצירה למנוחה של מספר דקות הכאב חולף.

במחלות של כלי דם פריפרים ישנו מצב דומה – המאמץ של ההליכה מעלה את צריכת החמצן בשרירי הרגלים וגורם לכאב וחולשה. לעיתים קשה להבדיל בין שתי התופעות מאחר ושתיהן מופיעות בגיל המבוגר. בדיקות יראו מצב של היצרות של התעלה השדרתית אך גם היצרות של כלי דם.

מבחינת אמצעי הדמיה – ניתן לבצע צילום גב תחתון שיראה במקרים רבים את ההיצרות הגרמית. לא תמיד נוכל לבצע את האבחנה ע"פ הצילום בלבד, מאחר ולפעמים ההיצרות היא מרקמה רכה כמו רקמות שומן או בלטי דיסקיות, שאינן נראים בצילומי רנטגן. כאשר התמונה הקלינית מכוונת להיצרות אך אין ממצא בצילום רגיל, יש לבצע CT או MRI.

הטיפול
הטיפול המקובל הוא ע"י משככי כאב למרות שיעילותם בהרבה מקרים אינה טובה. מדי פעם אנו מבצעים הזרקות אפידורליות להקטנת הדלקת בתעלה הנוצרת כתוצאה מהחיכוך התמידי.

ניתוח הוא אפשרות טיפול נוספת. ניתן לבצע ניתוח שמערב בדרך כלל חיתוך של התעלה הגרמית, כאשר יש איזור מוצר יחסית קטן – גובה של חוליה אחת או שתיים. ניתוח של איזור גדול יותר יכול לגרום לאי יציבות של עמוד השידרה. בעיה נוספת בניתוחים היא גילם של החולים, כפי שצוין זוהי מחלה של הגיל המבוגר, וסיכוני הניתוח גדלים עם הגיל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *